Saturday, October 3, 2009

firman Allah:

"Hai orang-orang yang beriman, penuhilah akad-akad itu...."(surah al-maidah:1)

"Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengkhianati Allah dan Rasul (Muhammad) dan (juga) janganlah kamu mengkhianati amanat-amanah yang dipercayakan kepadamu, sedang kamu mengetahui"(surah al-anfaal:27)

sabda Rasulullah:

dari Anas bin Malik,sabda Rasulullah"Tidak sempurna iman bagi orang yang tidak beramanah dan tidak sempurna agama bagi orang yang tidak menepati janji"(riwayat Ahmad,Ibnu Hibban dan Al- Baihaqi)

huraian:

ayat surah al-maidah:1
dlm firman Allah tersebut,di dalam kitab tafsir ibnu kathier menerangkan bahawa akad adalah bermaksud sebarang perjanjian antara nyer perjanjian ttg perintah dan larangan Allah serta perjanjian sumpah.
kalau dilihatkan pd permulaan ayat ini,ia dimulai dgn "Hai orang-orang yang beriman".ini bermaksud ayat ini adlah penting utk semua org yg mahu menjadikan diri mereka org yg beriman.

ayat surah al-anfaal:27
dlm ayat ini juga dimulakan dgn "
Hai orang-orang yang beriman".ini bermaksud ayat ini juga penting.ayat ini mengatakan ttg amanah.Rase nyer ayat nie cukup jelas dan tak perlu utk dihurai lebih lanjut.

hadis Rasulullah:
hadis tu menunjukkan ttg penegasan terhadap menyempurnakan amanah dan janji.

ana tujukan post nie kpd sahabat2 ana di Maahad Hamidiah Kajang.
ana nak tanyer korang,korang setiap perhimpunan rasmi ade bace ikrar kan?
ikrar tu bermaksud kita bersumpah ke atas setiap ape yg kita katakan,lagi2lah apabila permulaan ikrar tu kita bace "Dengan Nama Allah Yg Maha Pemurah lagi Penyayang"
biler korang bacer tu,korang sebenar nyer tlh melakukan janji kpd Allah,guru2 dan sekolah.
kalau nak dickpkan,korang dah pun terlibat dgn ketiga2 dalil di atas iaitu korang tlh membuat perjanjian dgn Allah,Rasul dan Sumpah kpd org lain.
korang juga secara automatik nyer tlh mengambil amanah dgn janji korang sumer tu.

ana nak bg peringatan,lebih baik korang sumer jgn langgar ikrar sumpah korang sbb korang dah buat perjanjian serta tlh beramanah.

namun,apa yg ana lihat korang sumer buat selamba jer dgn sumer benda tu.korang langgar peraturan skola sdgnkan dlm ikrar pelajar yg korang selalu bacer tu ade terkandung mahu jd pelajar berdisiplin.

Korang x takut balasan akhirat ker???

kalau lps nie korang langgar sumer peraturan skola serta ikrar sumpah korang tu,ana x tau la ape nak ckp dah.....

firman Allah:

"Mengapa mereka tidak mau beriman?.Dan apabila Al Qur'an dibacakan kepada mereka, mereka tidak bersujud.bahkan orang-orang kafir itu mendustakan (nya).Padahal Allah mengetahui apa yang mereka sembunyikan (dalam hati mereka). Maka beri kabar gembiralah mereka dengan azab yang pedih.Tetapi orang-orang yang beriman dan beramal saleh, bagi mereka pahala yang tidak putus-putusnya."(surah al-insyiqaq:20-25)

ana dah nyatakan dalil ayat al-quran dan hadis rasulullah,apa lg yg korang cuba sembunyikan dan bg alasan???

Wallahhua'alam....

"Al Qur'an itu tiada lain hanyalah peringatan bagi semesta alam,"(surah at-takwir:27)







No comments:

Post a Comment